maandag 4 juni 2012

zomerkoningkjes!

mijn aardbeien groeien enorm goed! En ik heb dan ook een flinke oogst! ik kan nu lekker elke dag aardbeien eten vers uit eigen tuin! En toen ik vanmorgen mijn zomerse fruit salade ( natuurlijk met aardbeien) at als ontbijt leek het mij een leuk idee om elke week een recept met aardbeien als ingredient te posten op mijn blog.



en omdat fruitsalade van versfruit natuurlijk heel makkelijk is, ga ik dit recept niet met jullie delen.

Ik heb gekozen voor een ander recept namelijk gemarineerde aardbeien met vanille ijs en slagroom! Dit eet ik zo vaak in restaurants en wou toch wel is weten hoe ze die aardbeien nou marineren. Nu zijn er natuurlijk meerdere wegennaar Rome maar dit leek mij wel een heel lekker recept!


Het recept:

Ingrediënten:

1 bakje, 250 gram, zeer rijpe aardbeien
1 bakje, 250 gram, stevige aardbeien
1 vanillestokje
suiker of zoetstof naar smaak
vanilleroomijs
stijfgeslagen slagroom (geen spuitbus!)


Bereidingswijze:

Het is weer aardbeientijd! De zomerkoninkjes van de Hollandse grond zijn weer volop te verkrijgen. Hieronder een recept om ze eens op een andere manier te bereiden.
Maak beide bakjes aardbeien schoon maar houd ze apart.
Pureer de zeer rijpe aardbeien in de blender en doe de puree in een passende pan. Indien de puree te dik is, iets aanlengen met wat water of (bos)aardbeienlikeur of -siroop.

Snijd het vanillestokje in de lengte in tweeën. Schraap met een klein mes voorzichtig het merg eruit en doe dit samen met de vanillepeulen bij de puree. erover en laat dit afkoelen. Breng dit mengsel aan de kook en voeg naar smaak eventueel suiker of zoetstof toe.
Doe de stevige aardbeien in een kom, schenk de hete aardbeienpuree oe de lauw/warme aardbeien met wat van de marinade in een diep bord en serveer met een bol vanilleroomijs en een stevige toef slagroom.

Indien u marinade overhoudt, kunt u die gekoeld een aantal dagen bewaren voor een volgende keer (aanvullen met nieuwe). De marinade wordt er alleen maar nog lekkerder door. Hoelanger de marinade kan intrekken hoelekkerder deaardbeien!

Je kan natuurlijk inplaats van gekocht ijs ook je eigen ijs maken.


Eerst wat gemarineerde aardbeien in het glaasje dan wat ijs en dan weer aardbeien. ziet er super mooi uit. Je kan er natuurlijk ook nog een toef slagroom op doen!


Eetsmakelijk!

Veel Liefs Denise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten