vrijdag 9 mei 2014

Meimaand bespaar maand: Dag 5 recept Zoetzure kip met Ananas

Hallo allemaal,

Vandaag wederom een recept. Dit was voor mij de eerste keer dat ik dit recept ging proberen. Maar ow wat is het lekker! Zo lekker dat ik het bord alweer op had voor ik een foto had gemaakt... Ach tja dat gebeurd mij soms:)  Vandaag dus een recept met de originele foto die er bij zat...  Het recept heb ik gevonden op smulweb.



Pria waan kai, zoetzure kip met ananas


Ingrediƫnten voor 6 personen
600 g kipfilet
3 eetlepels
bloem
1 theelepel versgemalen witte
peper
1 theelepel
zout
8 dl zonnebloem- of maisolie
2 uien
3 tenen
knoflook
1 middelgrote rode
paprika
1 middelgrote gele paprika
1 dl kippenbouillon (van een tablet)
1 dl tomatenketchup
1 eetlepel vissaus (Nam Pla)
1 eetlepel licht sojasaus
2 eetlepels limoen- of citroensap
2 theelepels palm- of rietsuiker
100 g ananas, vers of uit blik

Voorbereiding
Laat de kip circa 40 minuten licht bevriezen om haar beter te kunnen snijden. Verwijder daarna het teveel aan vet en eventuele zenen en snijd de kip in plakjes van circa 1,5 cm dikte.
Doe de bloem met de peper en het zout in een plastic zakje en schud dit even goed om. Bestrooi de plakjes kip met de gekruide bloem aan alle kanten.

Bereidingswijze
Verhit de olie in een frituurpan of braadpan en bak de kip snel in circa 4 minuten goudbruin. Neem de gefrituurde kip er met een schuimspaan uit en leg haar op een met keukenpapier bedekte schotelhttp://cdncache1-a.akamaihd.net/items/it/img/arrow-10x10.png. Giet de olie over in een andere pan op 5 eetlepels na.
Pel de uien en knoflook en snipper ze fijn.
Was de paprika's, halveer ze, verwijder zaad en zaadlijsten en snijd het vruchtvlees in lange dunne slierten.
Verhit de overgebleven 5 eetlepels olie en fruit de ui en knoflook hierin 2 minuten. Voeg de paprika toe en roerbak ze op hoog vuur 2 minuten.
Voeg de bouillon, de tomatenketchup, vissaus,
sojasaus, het limoensap en de suiker toe en breng het geheel aan de kook.
Temper dan de warmtebron, snijd de ananas in stukjes en voeg ze toe; warm nog 2 minuten door.
Serveertips
Serveer met een schotel pandanrijst of eiermie.


Zelf heb ik het recept iets anders gedaan. ik heb de kip niet gefrituurd maar gewoon in olie gebakken. Verder gedaan zoals het er staat en het is heerlijk!

Veel Liefs Denise

Geen opmerkingen:

Een reactie posten